کد مطلب:277060 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

مسأله مهدویّت و اندیشه ظهور حضرت مهدی
مسأله «مهدویّت» و اندیشه ظهور حضرت مهدی (علیه السلام)، و این كه وی از سلاله پاك خاندان نبوّت، و از دودمان مقام شامخ ولایت (پسر عمّ، جانشین، و وارث علوم رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) علی بن ابی طالب (علیهما السلام))، و از ذریّه طیّبه دخت گرامی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، بزرگ بانوی بانوان عالم حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام)، و از نسل سرور آزادگان جهان حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) است، یكی از مسائل بسیار مهمّ دینی و مشهور اسلامی است.

مسأله مهدویّت و اندیشه ظهور مهدی موعود (علیه السلام) در آخر الزمان، در آیین مبین اسلام، مسأله ای اصیل، ریشه دار و با سابقه است كه هرگز با گذشت زمان كهنه و فرسوده نمی گردد، و با آن كه از زمان رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) تاكنون، مدّت چهارده قرن از آن می گذرد، نه تنها از فروغ این عقیده كهن و باستانی كاسته نشده است، بلكه با پیشرفت سریع صنعتی، و انحطاط اخلاقی جوامع بشری، و احساس یأس و نومیدی، و زندگی سراسر رنج زا و درد آلود، هر آن و هر لحظه، عشق سوزان بشریّت نسبت به وجود مقدّس حضرت مهدی (علیه السلام) بیشتر، و نور امید و آرزو در دلهای خداپرستان افروخته تر، و اشتیاق توده های محروم و درمند، برای ظهور آن خورشید فروزان شعلهورتر می گردد.

در آیین مقدّس اسلام كمتر مسأله ای را می توان یافت كه به اندازه مسأله مهدویّت بدان اهمیّت داده شده باشد، و شاید بتوان گفت: در مورد هیچ مسأله ای از مسائل حیاتی اسلام به اندازه مسأله «مهدویّت» روایت نرسیده است.

زیرا علاوه بر آیات متعدّدی از «قرآن كریم» كه پیشوایان معصوم (علیهم السلام)، آنها را به وجود مقدّس حضرت مهدی (علیه السلام) تفسیر و تأویل كرده اند، روایات فراوانی از طریق اهل سنّت نیز از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) و صحابه و تابعین و ائمّه معصومین (علیهم السلام) در باره ظهور مبارك آن یكتا بازمانده حجج الهی وارد شده است، در این روایات، ویژگی های



[ صفحه 18]



شخصی و اوصاف و جزئیّات زندگی آن یگانه مظهر قدرت خداوندی بیان گردیده، و هم اكنون بیش از شش هزار حدیث از منابع و مدارك معتبر شیعه و سنّی در باره آن وجود مقدّس در دسترس ما قرار دارد. [1] .

مسأله مهدویّت، و اندیشه ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) كه به عنوان یك شخصیّت ممتاز الهی، و رهبر آسمانی، و «خاتم اوصیا» و آخرین سفیر خداوند، در پایان جهان ظهور خواهد كرد، و بر سرتاسر كره خاكی استیلا خواهد یافت، و به وسیله آن وجود مقدّس، همه مكتبهای موجود زمان، و حكومت های مقتدر جهان، و تمام نیروهای تخریبی، و قدرت های اهریمنی، نابود خواهند شد، و در تمام جهان، صلح و صفا و عدالت و امنیّت بر اساس حكومت حقّ و عدل، بر قرار خواهد گردید، اندیشه ای است كه كلیه فِرَق اسلامی آن را پذیرفته و سرسختانه از آن دفاع می نمایند. [2] .

مسأله مهدویّت، و اندیشه ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) و گسترش جهانی ایمان اسلامی، و پیروزی نهایی حق بر باطل، و استقرار كامل و همه جانبه ارزشهای انسانی، و بالاخره تشكیل «مدینه فاضله» و حكومت جهانی واحد، در میان «مسلمانان» ریشه قرآنی دارد. قرآن كریم، با قاطعیّت هرچه تمامتر، پیروزی نهایی ایمان اسلامی، و غلبه قطعی «صالحان و پرهیزكاران» بر مستكبران و زورمداران، و كوتاه شدن دست جبّاران و ستمكاران از دامان محرومان و مستضعفان، و آینده درخشان فرزندان انسان را، در پرتو حكومت حقّ و عدل الهی به همه مسلمانان و پیروان ادیان وعده داده است. [3] .

آنچه در رابطه با مسأله مهدویّت و اندیشه ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) گفته شد، حقایقی است كه سابقه ای بس طولانی داشته، و در نخستین روزهای طلوع اسلام بر سر زبانها بوده است. و پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمّه اهل بیت (علیهم السلام) آنها را به عنوان



[ صفحه 19]



نویدهای ظهور مهدی موعود (علیه السلام) برای اُمّت اسلامی بازگو نموده، و در كمال صراحت از ظهور مردی از خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) كه با فرمان مدبّر جهان هستی در پایان جهان ظهور خواهد نمود سخن گفته اند.

گرچه ما در آینده در این باره به تفصیل سخن خواهیم گفت، ولی در عین حال، در اینجا نیز برای این كه تصویر روشنی از مسأله مهدویّت داشته باشیم، نخست مسأله عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را از دیدگاه مسلمانان و جامعه اسلامی به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم، سپس آنچه در كتب روایی شیعه و سنّی آمده است از نظر خوانندگان گرامی می گذرانیم تا حقیقت و واقعیّت مسأله مهدویّت بر همگان روشن شود.


[1] متن 6000 حديثي كه ياد آور شده ايم در كتاب نفيس «منتخب الاثر» نوشته دانشمند گرانقدر، آية اللّه لطف اللّه صافي گلپايگاني، جمع آوري شده است. در اين كتاب جمعاً 6207 حديث با ذكر مأخذ از 154 كتاب معتبر شيعه و سنّي نقل شده است.

[2] براي اطلاع بيشتر به بخش چهارم كتاب كه تحت عنوان: اعتراف دانشمندان اهل سنّت به صحّت احاديث مهدي (عليه السلام) آورده ايم، مراجعه فرماييد.

[3] در زمينه غلبه قطعي صالحان و پرهيزكاران بر مستكبران، و وعده هاي نويدبخش قرآن به مسلمانان، در بخش هشتم تحت عنوان: «نويدهاي ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) در قرآن كريم» به تفصيل سخن گفته ايم، به آنجا رجوع شود.